(on)bereikbare telefonische helpdesk

Ik heb een trucje ontdekt dat de wachttijd voor de telefonische helpdesk van mijn bank, die altijd overbelast en onbereikbaar is, terugbrengt tot minder dan een minuut.

Nieuwsgierig?
Let op.

Iedereen weet dat banken schoften zijn, die alleen maar op ons geld uit zijn, en die geen enkele boodschap hebben aan service. Dat geldt overigens niet alleen voor banken, maar ook voor telefoon- en internetproviders, energiebedrijven, verzekeraars, enzovoort; dat weet ook iedereen.
Deze bedrijven verstoppen zich achter onbereikbaarheid: de telefonische hulplijnen zijn altijd overbelast en onbereikbaar, en de email-hulplijnen reageren alleen met geautomatiseerde nutteloze berichten.

Mijn trucje, als je het zo kunt noemen, gaat uit van de inhaligheid van deze bedrijven. Ik ging er namelijk vanuit dat deze bedrijven richting nieuwe klanten veel minder onbeschoft zouden zijn; deze moeten immers eerst binnengeharkt worden voordat ze geld gaan opleveren.

In plaats van de helpdesk voor klanten belde ik dus de algemene hulplijn:

robot   : Goedemiddag. Welkom bij <bank>.
          Kies 1 als u al klant bent en toegang wilt tot uw rekeninggegevens.
          Kies 2 als u al klant bent en informatie wilt over aanvullende produkten.
          Kies 3 als u nog geen klant bent.
ik      : 3
robot   : Kies 1 als u informatie wilt over betalen en sparen.
          Kies 2 als u informatie wilt over verzekeringen.
          ... enzovoort ...
ik      : ... (doe niets, maar wacht alleen)
robot   : Ik heb uw keuze niet begrepen.
          Kies 1 als u informatie wilt over ... (zelfde menuutje als hiervoor) ...
ik      : ... (doe niets, maar wacht alleen)
robot   : Ik heb uw keuze niet begrepen.
          (een paar seconden muziek)
persoon : Goedemiddag. Waarmee kan ik u van dienst zijn?

Zoals gezegd: dit soort bedrijven zijn inhalige schoften; ze zullen dus potentiële nieuwe klanten nooit de kans geven om af te haken.
En daar kun je gebruik van maken. En dat moet je ook vooral zonder schaamte doen, want ze maken nog veel harder gebruik van jou.

Uiteraard kan ik niet garanderen dat dit altijd werkt, of dat het altijd op dezelfde manier werkt. Maar het is altijd de moeite van het proberen waard.
Zoek in het menu naar de meest commerciële optie, en gedraag je dan als een bejaarde die niets snapt van wat-ie voorgeschoteld krijgt; de kans is groot dat je dan wordt behandeld met de voorrang die je als betalende klant verdient.